Regler for Bedriftsligaen Rocket League
📕

Regler for Bedriftsligaen Rocket League

Ta ogsÄ en titt pÄ det generelle regelverket for turneringer av Master Blaster
 

§ 1. Innledende

§ 1.1.1 Overordnet Dette reglement gjelder Bedriftsligaen Rocket League, arrangert av Master Blaster. Bedriftsligaen Counter-Strike og Bedriftsligaen Sjakk har egne regler basert pÄ andre formater.
Disse finner du her:
Hjelpesenter for Bedriftsligaen
Hjelpesenter for Bedriftsligaen
 

§ 2. Forberedelser - FÞr kampen

§ 2.1.1 OppmÞte Det er Þnskelig at spillere mÞter opp i god tid fÞr kampstart. Da sÞrger man for at man fÄr spilt kampen til oppstart tid. Lagkapteiner for hjemmelaget skal opprette lobby via plattformen app.masterblaster.gg, og bortelaget skal koble til lobbyen som blir satt opp. Dersom kampen er valgt for sending har produksjonen ansvar for Ä sette opp server. Kampene spilles pÄ default settings. Best av 5 -mutator skal da ikke brukes. For valg av kart, bruk listen over aksepterte kart, se §5.2.1. Man kan enten legge til motspillerne pÄ venneliste og invitere til in-game party, eller sÄ kan man sette opp med navn og passord. I begge tilfellene er hjemmelaget ansvarlig for Ä ta kontakt eller sende informasjon til bortelaget. Som hovedregel er laget til venstre pÄ kampsiden blÄtt lag, det til hÞyre er oransje. Dette kan lagene bli enige om selv. En kamp spilles best av fem omganger. En omgang er en in-game match. FÞrste laget til Ä nÄ tre vunnede omganger er det seirende laget.
 

§ 3. Ingame - Under kampen

§ 3.1.1 Disconnect Skulle en spiller vÊre sÄ uheldig Ä miste internett, PCen skrus av eller lignende vil kampen bli kunne satt pÄ pause i opp til 10 minutter per spiller. Skulle spilleren vÊre forhindret av Ä returnere stÄr laget fritt til Ä disponere en spiller som stÄr oppfÞrt som innbytter, jf. § 5.4.1.
§ 3.2.1 Trener Det vil vÊre tillatt med trener bÄde online og offline. Her er kravene:
  • Trener har kun tilgang pĂ„ samme informasjon som spillerne.
  • Trener mĂ„ vĂŠre registrert pĂ„ laget.
§ 3.3.1 Blueprints For Ä opprettholde sÄ god integritet som mulig skal alle bruke samme farge pÄ bilen under kampene som blir spilt. Dette er for at bÄde de som spiller og de som ser pÄ skal ha en bedre oversikt over det som skjer pÄ banen. Lagene stÄr fritt til Ä velge farge pÄ bilen, sÄ lenge de ser sÄ like ut som mulig.
 

§ 4. Generelle konkurranseregler

§ 4.1.1 Kampstart NÄr lobby er opprettet vil deltagerne motta informasjon for Ä koble til spill-tjeneren, og kampen starter nÄr alle deltakerne har koblet til, og én deltaker fra hvert lag har benyttet !ready-kommandoen i spillets chat.
Deltakerne har ansvar for at all nĂždvendig programvare er klargjort, nedlastet og oppdatert, samt at alt nĂždvendig utstyr er tilgjengelig og klart til bruk.
 
§ 4.2.1 Dialog med arrangÞr og admin Det er deltagerens eget ansvar Ä ta kontakt med arrangÞr eller adminstratorer hvis det oppstÄr noen problemer fÞr, under eller etter en kamp. Lagkapteiner har et spesielt ansvar rundt Ä organisere laget og Ä holde kontakt ved behov med arrangÞrer og adminstratorer
 
§ 4.3.1 Flytting av oppsatte kamper Et lag har anledning til Ä flytte ordinÊrt oppsatt kamp ved Ä avtale direkte med motstander-laget, gjerne ved Ä kontakte lagkaptein pÄ Bedriftsligaen sin Discord-server. OrdinÊrt oppsatt spilltidspunkt vil alltid vÊre gjeldende dersom man ikke kommer til enighet om flytting, og lag som ikke mÞter vil tape kampen pÄ walkover.
  1. For kamper som ikke skal sendes: Det er ikke anledning til Ä flytte en kamp senere enn 24 timer fÞr start, med mindre motstanderlaget gÄr med pÄ dette. Ved konflikter, kontakt en administrator pÄ Discord.
 
§ 4.3.2 Flytting av kamper som skal direktesendes Dersom man Þnsker Ä flytte en kamp som er planlagt Ä direktesendes pÄ Twitch:
  1. Laget som Þnsker Ä flytte kampen mÄ kontakte en administrator og laget de skal spille mot pÄ Discord med forespÞrsel om dette.
  1. Lag som flytter kamper som har sending har ingen garanti for Ä fÄ sendte kamper senere i sesongen. Jo tidligere det meldes Þnske om flytting, jo hÞyere sannsynlighet er det for Ä fÄ sendt kampen pÄ en ny dato.
 
§ 4.4.1 Bytte lag nÄr du har byttet jobb For mer informasjon, se Informasjon om Overgangsvinduet. Kort oppsummert: Begynner du i en ny bedrift som ogsÄ deltar i Bedriftsligaen, Þnsker vi selvfÞlgelig at du skal kunne fortsette Ä spille videre.
 
§ 4.4.2 LÄne spillere mellom divisjoner i samme bedrift. For mer informasjon, se
đŸ‘„
Spille pÄ flere lag i samme organisasjon - CS
Det er lov Ä lÄne opp til 1 spiller per runde pÄ tvers av lag i samme organisasjon sÄ lenge spilleren(e) ikke blir hentet i fra en hÞyere divisjon enn den man er i selv.
 
§ 4.5.1 Sluttspill-kvalifiserte spillere For Ä kunne delta i sluttspillet mÄ man fylle et disse kravene: - Spilt minst 2 runder - 6 kart totalt i gruppespillet Dette gjÞr vi for Ä sikre konkurranseintegriteten i Bedriftsligaen, samtidig som vi opprettholder fleksibiliteten man trenger som bedriftslag.

§ 5. Formater

§ 5.1.1 Oppsett Seriespill: Gruppespill
  • Round Robin
  • Best av 5
Sluttspill: Playoff-brackets
  • Double Elimination Bracket
  • Best av 5
Oppsett: 3 mot 3, med forhÄndsregistrerte innbyttere
Modus: Soccar
 
§ 5.2.1 RLCS Official Maps Vi benytter oss av de offisielle kartene og spillereglene til Valve og Counter-Strike: Global Offensive. Det betyr at om det skjer endringer fÞr sesongstart sÄ fÞlger vi de. Skulle det komme en stor oppdatering som forandrer spillet vesentlig, sÄ spilles kampene ut sesongen med samme oppsett som fra start. Mindre oppdateringer trer i kraft med umiddelbar virkning. Kartene som skal brukes under kamp. Disse velges av hjemmelaget.
  • Mannfield (Night)
  • Forbidden Temple
  • DFH Stadium
  • Utopia Coliseum (Dusk)
  • Wasteland (Night)
  • Neo Tokyo
  • Champions Field
 
§ 5.3.1 Overtid Overtid spilles med Golden Goal. FÞrste laget som scorer vinner runden. Tiden i Golden Goal er lÞpende.
 
§ 5.4.1 Pause under kampen Det legges til rette for pauser i lÞpet av og mellom kamper.
Det er kun tillatt med taktiske og tekniske pauser;
  • Skriv “!pause” for Ă„ initiere taktisk pause. Maks opptil 10 minutter per kamp.
  • Tekniske pauser: Hvert lag kan benytte seg av tekniske pauser. Ved bruk skal grunnen oppgis i chat. Pausen kan ikke benyttes i mer enn 10 minutter totalt, med mindre begge lag har avtalt noe annet. Skriv “!tech” for teknisk pause. For Ă„ starte kampen igjen mĂ„ Ă©n (1) spiller fra hvert lag skrive “!unpause”.
Ved misbruk av pauser kan enkeltspillere eller laget bli rapportert. Dette kan resultere i idĂžmt tap i aktuell kamp, trekk i poeng, diskvalifisering fra konkurranser, eller i ytterste fall utestengelse fra plattformen.
 
§ 5.5.1 Pause mellom kart For Ä unngÄ lange pauser mellom kartene og muligheten til Ä holde rundene sÄ forutsigbar som mulig setter vi krav om at det maks er 1 minutt mellom kartene. Det betyr at 1 minutt etter et lag har vunnet en kamp, skal neste kamp starte. Dette er ekstra viktig nÄr det kommer til kamper som streames.
Trenger dere mer enn 1 minutt? Avtal mellom hverandre, si fra tidlig i warmup pÄ kart 2, og send melding til den som kommenterer kampen deres pÄ discord og gi en heads up.
 

§ 6. Juksing, Cheats og Scripts

§ 6.1.1 Ved mistanke om juks Ved mistanke om juks kan enkeltspillere og lag bli rapportert. Master Blaster har tilgang til opptak av kamper og kan analysere disse ved behov. Det samme gjelder ved opptak som spillerne selv har i besittelse. Deltagere som spiller pÄ Master Blaster sin plattform kan bli bedt om Ä ta opptak av kampene sine. Dette vil fremkomme tydelig ved behov. ArrangÞr og admins avgjÞr veien videre etter rapporteringer og analyse. Eventuelt vil det vÊre dommere oppnevnt til konkurransen og de vil i Ä sÄ fall ha avgjÞrende makt.
 
§ 6.2.1 Konsekvensen av juks Hvis mistanken om juks stemmer kan enkeltspillere og lag bli diskvalifisert fra konkurranser, trukket i poeng og i ytterste fall utestengt fra plattformen.
 
§ 6.3.1 Former for juks § 6.3.2 Cheats Alle former for cheats er forbudt. Er du usikker pÄ om noe regnes som cheat, ta kontakt med arrangÞr eller admintrator. Eksempler pÄ cheats:
  • DDoS
Â