Regler for Bedriftsligaen League of Legends
📕

Regler for Bedriftsligaen League of Legends

Ta ogsÄ en titt pÄ det generelle regelverket for turneringer pÄ plattformen.
 

§ 1. Innledende

§ 1.1.1 Overordnet Dette reglement gjelder Bedriftsligaen Counter-Strike, arrangert av Master Blaster. Bedriftsligaen Light og Bedriftsligaen Sjakk har egne regler basert pÄ andre formater.
Disse finner du her:
Hjelpesenter for Bedriftsligaen
Hjelpesenter for Bedriftsligaen
 

§ 2. Forberedelser - FÞr kampen

§ 2.1.1 OppmÞte Det er Þnskelig at spillere mÞter opp i god tid fÞr kampstart og fÄr opprettet/kommet seg inn i lobby. Da sÞrger man for at man fÄr spilt kampen til oppstart tid.
 

§ 3. Ingame - Under kampen

§ 3.1.1 Disconnect Skulle en spiller vÊre sÄ uheldig Ä miste internett, PCen skrus av eller lignende vil kampen bli kunne satt pÄ pause i opp til 10 minutter per spiller. Skulle spilleren vÊre forhindret av Ä returnere stÄr laget fritt til Ä disponere en spiller som stÄr oppfÞrt som innbytter, jf. § 6.1.1.
 
§ 3.2.1 Trener Det vil vÊre tillatt med trener bÄde online og offline. Her er kravene:
  • Trener har kun tilgang pĂ„ samme informasjon som spillerne.
  • Trener mĂ„ vĂŠre registrert pĂ„ laget.
§ 3.3.1 Skins For Ă„ opprettholde sĂ„ god integritet som mulig skal man ikke bruke skins som gir fordeler i kampen. Dette er skins’a man ikke fĂ„r lov Ă„ bruke under turneringene.
 
§ 3.4.1 Forfeits/FF/Surrender Kamper som sendes pÄ twitch skal ikke forfeites eller surrendres.
 

§ 4. Generelle konkurranseregler

§ 4.1.1 Kampstart Deltakerne har ansvar for at all nÞdvendig programvare er klargjort, nedlastet og oppdatert, samt at alt nÞdvendig utstyr er tilgjengelig og klart til bruk.
 
§ 4.2.1 Dialog med arrangÞr og admin
Det er deltagerens eget ansvar Ä ta kontakt med arrangÞr eller adminstratorer hvis det oppstÄr noen problemer fÞr, under eller etter en kamp. Lagkapteiner har et spesielt ansvar rundt Ä organisere laget og Ä holde kontakt ved behov med arrangÞrer og adminstratorer
 
§ 4.3.1 Flytting av oppsatte kamper
Et lag har anledning til Ä flytte ordinÊrt oppsatt kamp ved Ä avtale direkte med motstander-laget, gjerne ved Ä kontakte lagkaptein pÄ Bedriftsligaen sin Discord-server. OrdinÊrt oppsatt spilltidspunkt vil alltid vÊre gjeldende dersom man ikke kommer til enighet om flytting, og lag som ikke mÞter vil tape kampen pÄ walkover.
  1. For kamper som ikke skal sendes: Det er ikke anledning til Ä flytte en kamp senere enn 24 timer fÞr start, med mindre motstanderlaget gÄr med pÄ dette. Ved konflikter, kontakt en administrator pÄ Discord.
 
§ 4.3.2 Flytting av kamper som skal direktesendes
Dersom man Þnsker Ä flytte en kamp som er planlagt Ä direktesendes pÄ Twitch:
  1. Laget som Þnsker Ä flytte kampen mÄ kontakte en administrator og laget de skal spille mot pÄ Discord med forespÞrsel om dette.
  1. Lag som flytter kamper som har sending har ingen garanti for Ä fÄ sendte kamper senere i sesongen. Jo tidligere det meldes Þnske om flytting, jo hÞyere sannsynlighet er det for Ä fÄ sendt kampen pÄ en ny dato.
 
§ 4.4.1 Bytte lag nÄr du har byttet jobb
For mer informasjon, se Informasjon om Overgangsvinduet. Kort oppsummert: Begynner du i en ny bedrift som ogsÄ deltar i Bedriftsligaen Counter-Strike, Þnsker vi selvfÞlgelig at du skal kunne fortsette Ä spille videre.
 
§ 4.4.2 LÄne spillere mellom divisjoner og lag i samme bedrift.
For mer informasjon, se
đŸ‘„
Spille pÄ flere lag i samme organisasjon - LoL
Det er lov Ä lÄne opp til 2 spillere per runde pÄ tvers av lag i samme organisasjon sÄ lenge spilleren(e) ikke blir hentet i fra en hÞyere divisjon enn den man er i selv.
 
§ 4.5.1 Sluttspill-kvalifiserte spillere
For Ä kunne delta i sluttspillet mÄ man fylle et disse kravene: - Spilt minst 2 runder - 4 kart totalt i gruppespillet Dette gjÞr vi for Ä sikre konkurranseintegriteten i Bedriftsligaen, samtidig som vi opprettholder fleksibiliteten man trenger som bedriftslag.

§ 5. Formater

§ 5.1.1 Oppsett
Modus: Tournament Draft Kart: Summoners Rift Seriespill: Gruppespill
  • Round Robin
  • Best av 3
Sluttspill: Playoff-bracket
  • Single Elimination Bracket
  • Best av 3
Oppsett: 5 mot 5, med forhÄndsregistrerte innbyttere
 
§ 5.1.2 Sidevalg
I seriespillet starter hjemmelaget pÄ Red Side med mindre annet avtales pÄ kampsiden senest 24 timer fÞr kampstart.
 
§ 5.2.1 Picks and Bans
Picks and Bans foregÄr slik. Phase 1 Blue Side starter med Ä Banne. Ban, Ban, Ban, Ban, Ban, Ban Blue Side starter med Ä Picke Pick, Pick, Pick, Pick, Pick, Pick Phase 2 Ban, Ban, Ban, Ban Pick, Pick, Pick, Pick Ferdig - Kampen starter
§ 5.2.2 Placeholders av Champions
Picks and Bans skal foregÄ via klienten. Skulle man mangle en champion som skal byttes til neste spiller i draft skal man kommunisere dette med motstander i chat. Eksempel kan vÊre at man skal picke Samira, men ikke har den championen, da kan man velge Annie som placeholder, sÄ restartes champ select etter alle har valgt champion, sÄ velger man det man skal etterpÄ.
 
§ 5.2.3 Champion-release
Champions som blir sluppet under ligaspill kan ikke spilles fÞr det har gÄtt 7 dager siden release, akak 7 dager karantene slik at man blir kjent med Champen.
 
§ 5.2.4 Feilvalg av Champions
Skulle man velge feil Champion i pick/ban skal man si fra sÄ fort som mulig til motstanderlaget for Ä kunne starte pÄ nytt. Ved uenigheter kontaktes administrator. § 5.2.5 Feilvalg av Summoner Spells
Ved enkelte tilfeller kan man starte kampen pĂ„ nytt om man har valgt feil summoner spells eller runes som gjĂžr at kampen er “garantert” seier for ene laget. Eksempler kan vĂŠre mangel av Smite pĂ„ jungler, eller Cleanse istedenfor TP i toplane. Dette skal kordineres med motstander og administrator sĂ„ fort som mulig. Å spille en slik kamp er ingen nytte for noen av lagene.
 

§ 6. Teknisk

§ 6.1.1 Pause under kampen
Det legges til rette for pauser i lĂžpet av og mellom kamper.
Det er kun tillatt med taktiske og tekniske pauser;
  • Skriv “/pause” for Ă„ initiere taktisk pause. Maks opptil 10 minutter per kamp.
  • Tekniske pauser: Hvert lag kan benytte seg av tekniske pauser. Ved bruk skal grunnen oppgis i chat. Pausen kan ikke benyttes i mer enn 10 minutter totalt, med mindre begge lag har avtalt noe annet. Skriv “!tech” for teknisk pause. For Ă„ starte kampen igjen mĂ„ Ă©n (1) spiller fra hvert lag skrive “/unpause”.
Ved misbruk av pauser kan enkeltspillere eller laget bli rapportert. Dette kan resultere i idĂžmt tap i aktuell kamp, trekk i poeng, diskvalifisering fra konkurranser, eller i ytterste fall utestengelse fra plattformen.
 
§ 6.1.2 Pause mellom kart
For Ä unngÄ lange pauser mellom kartene og muligheten til Ä holde rundene sÄ forutsigbar som mulig setter vi krav om at det maks er 10 minutter mellom kartene. Det betyr at 10 minutter etter et lag har vunnet fÞrste kart, skal ha trykket !ready. Dette er ekstra viktig nÄr det kommer til kamper som streames.
Trenger dere mer enn 10 minutter? Avtal mellom hverandre, si fra tidlig i warmup pÄ kart 2, og send melding til den som kommenterer kampen deres pÄ discord og gi en heads up.
 
§ 6.1.3 Problemer under kampen
Skulle en spiller ha problemer under kampen, eller miste internett, eller andre problemer oppstÄ kan man starte kampen pÄ nytt om ledelsen ikke er blitt for stor til det ene laget. Det er ingen begrensninger pÄ hvor lenge kampen har blitt spilt for at dette skal skje, og avgjÞres ved skjÞnn. Skulle man ikke kunne fullfÞre kampen 4v5 for eksempel, kan man velge Ä gi walkover og begynne neste game med innbytter.
 

§ 7. Juksing, Cheats og Scripts

§ 7.1.1 Ved mistanke om juks
Ved mistanke om juks kan enkeltspillere og lag bli rapportert. Master Blaster har tilgang til opptak av kamper og kan analysere disse ved behov. Det samme gjelder ved opptak som spillerne selv har i besittelse. Deltagere som spiller pÄ Master Blaster sin plattform kan bli bedt om Ä ta opptak av kampene sine. Dette vil fremkomme tydelig ved behov. ArrangÞr og admins avgjÞr veien videre etter rapporteringer og analyse. Eventuelt vil det vÊre dommere oppnevnt til konkurransen og de vil i Ä sÄ fall ha avgjÞrende makt.
 
§ 7.2.1 Konsekvensen av juks
Hvis mistanken om juks stemmer kan enkeltspillere og lag bli diskvalifisert fra konkurranser, trukket i poeng og i ytterste fall utestengt fra plattformen.
 
§ 7.3.1 Former for juks § 7.3.2 Cheats
Alle former for cheats er forbudt. Er du usikker pÄ om noe regnes som cheat, ta kontakt med arrangÞr eller admintrator. Eksempler pÄ cheats:
  • Scripts
  • Wallhack
  • Hardware hacks
  • Alle former for programvare som gir en urettferdig fordel i spillet
§ 7.3.4 Overlays
Bruk av overlays som gir informasjon man ikke skal ha tilgang til er ikke lov Ă„ bruke under kampen.
Overlays vi tillater:
  • Blitz.gg
  • Porofessor
  • op.gg
§ 7.3.5 Annen form for juks Andre faktorer som anses som juks:
  • Bug-abuses og script-bugs som item actives.
  • Ingame bugs
Â