Regler for Bedriftsligaen Counter-Strike
📕

Regler for Bedriftsligaen Counter-Strike

Ta ogsÄ en titt pÄ det generelle regelverket for turneringer pÄ plattformen
 

§ 1. Innledende

§ 1.1.1 Overordnet Dette reglement gjelder Bedriftsligaen Counter-Strike, arrangert av Master Blaster. Bedriftsligaen Light og Bedriftsligaen Sjakk har egne regler basert pÄ andre formater.
Disse finner du her:
Hjelpesenter for Bedriftsligaen
Hjelpesenter for Bedriftsligaen
 

§ 2. Forberedelser - FÞr kampen

§ 2.1.1 OppmÞte Det er Þnskelig at spillere mÞter opp i god tid fÞr kampstart og fÄr gjennomfÞrt veto-prosessen som starter 19:45. Da sÞrger man for at man fÄr spilt kampen til oppstart tid. Lagkapteiner skal gjennomfÞre veto for Ä velge hvilke(t) kart som skal spilles via plattformen app.bedriftsligaen.no
 

§ 3. Ingame - Under kampen

§ 3.1.1 Disconnect Skulle en spiller vÊre sÄ uheldig Ä miste internett, PCen skrus av eller lignende vil kampen bli kunne satt pÄ pause i opp til 10 minutter per spiller. Skulle spilleren vÊre forhindret av Ä returnere stÄr laget fritt til Ä disponere en spiller som stÄr oppfÞrt som innbytter, jf. § 5.4.1.
§ 3.2.1 Trener Det vil vÊre tillatt med trener bÄde online og offline. Her er kravene:
  • Trener har kun tilgang pĂ„ samme informasjon som spillerne.
  • Trener mĂ„ vĂŠre registrert pĂ„ laget.
§ 3.3.1 Agent Skins For Ä opprettholde sÄ god integritet som mulig skal ingen bruke Agent Skins under noen omstendigheter. Dette er et krav som fÞlger av at noen Agent Skins er vanskeligere Ä se under forskjellige omstendigheter pÄ forskjellige kart. Kravet opplÞses om begge lagene ikke har noe problem ved bruk av Agent Skins.
 

§ 4. Generelle konkurranseregler

§ 4.1.1 Kampstart NÄr veto-prosessen er gjennomfÞrt vil deltagerne motta informasjon for Ä koble til spill-tjeneren, og kampen starter nÄr alle deltakerne har koblet til, og én deltaker fra hvert lag har benyttet !ready-kommandoen i spillets chat.
Deltakerne har ansvar for at all nĂždvendig programvare er klargjort, nedlastet og oppdatert, samt at alt nĂždvendig utstyr er tilgjengelig og klart til bruk.
 
§ 4.2.1 Dialog med arrangÞr og admin Det er deltagerens eget ansvar Ä ta kontakt med arrangÞr eller adminstratorer hvis det oppstÄr noen problemer fÞr, under eller etter en kamp. Lagkapteiner har et spesielt ansvar rundt Ä organisere laget og Ä holde kontakt ved behov med arrangÞrer og adminstratorer
 
§ 4.3.1 Flytting av oppsatte kamper Et lag har anledning til Ä flytte ordinÊrt oppsatt kamp ved Ä avtale direkte med motstander-laget, gjerne ved Ä kontakte lagkaptein pÄ Bedriftsligaen sin Discord-server. OrdinÊrt oppsatt spilltidspunkt vil alltid vÊre gjeldende dersom man ikke kommer til enighet om flytting, og lag som ikke mÞter vil tape kampen pÄ walkover.
  1. For kamper som ikke skal sendes: Det er ikke anledning til Ä flytte en kamp senere enn 24 timer fÞr start, med mindre motstanderlaget gÄr med pÄ dette. Ved konflikter, kontakt en administrator pÄ Discord.
 
§ 4.3.2 Flytting av kamper som skal direktesendes Dersom man Þnsker Ä flytte en kamp som er planlagt Ä direktesendes pÄ Twitch:
  1. Laget som Þnsker Ä flytte kampen mÄ kontakte en administrator og laget de skal spille mot pÄ Discord med forespÞrsel om dette.
  1. Lag som flytter kamper som har sending har ingen garanti for Ä fÄ sendte kamper senere i sesongen. Jo tidligere det meldes Þnske om flytting, jo hÞyere sannsynlighet er det for Ä fÄ sendt kampen pÄ en ny dato.
 
§ 4.4.1 Bytte lag nÄr du har byttet jobb For mer informasjon, se Informasjon om Overgangsvinduet. Kort oppsummert: Begynner du i en ny bedrift som ogsÄ deltar i Bedriftsligaen Counter-Strike, Þnsker vi selvfÞlgelig at du skal kunne fortsette Ä spille videre.
 
§ 4.4.2 LÄne spillere mellom divisjoner og lag i samme bedrift. For mer informasjon, se
đŸ‘„
Spille pÄ flere lag i samme organisasjon - CS
Det er lov Ä lÄne opp til 2 spillere per runde pÄ tvers av lag i samme organisasjon sÄ lenge spilleren(e) ikke blir hentet i fra en hÞyere divisjon enn den man er i selv.
 
§ 4.5.1 Sluttspill-kvalifiserte spillere For Ä kunne delta i sluttspillet mÄ man fylle et av disse kravene: - Spilt minst 2 runder - 6 kart totalt i gruppespillet Dette gjÞr vi for Ä sikre konkurranseintegriteten i Bedriftsligaen, samtidig som vi opprettholder fleksibiliteten man trenger som bedriftslag.

§ 5. Formater

§ 5.1.1 Oppsett Seriespill: Gruppespill
  • Round Robin
  • Best av 3
Sluttspill: Playoff-bracket
  • Single Elimination Bracket
  • Best av 3
Oppsett: 5 mot 5, med forhÄndsregistrerte innbyttere
Modus: Bomb Defusal
 
§ 5.2.1 Valve Active Duty Map Pool Vi benytter oss av de offisielle kartene og spillereglene til Valve og Counter-Strike. Det betyr at om det skjer endringer fÞr sesongstart sÄ fÞlger vi de. Skulle det komme en stor oppdatering som forandrer spillet vesentlig, sÄ spilles kampene ut sesongen med samme oppsett som fra start. Mindre oppdateringer trer i kraft med umiddelbar virkning. Kartene som gjelder fra starten, og ut sesongen:
  • Ancient
  • Anubis
  • Inferno
  • Mirage
  • Nuke
  • Overpass
  • Vertigo
§ 5.2.2 Kartvalg: Veto § 5.2.3.1 Kartvalgmetode i Seriespill (veto):
  • Ved Bo2: Ban, Ban, Ban, Ban, Pick, Pick, Left out
  • Ved Bo3: Ban, Ban, Pick, Pick, Ban, Ban, Decider
Sidevalg ved best-av-1 avgjÞres med knivrunde. Sidevalg ved best-av-2 pÄ motstanders kartvalg. Sidevalg ved best-av-3 pÄ motstanders kartvalg. Sidevalg ved kniverunde ved Decider.
Runder: Best av 30 (MR15) med standard overtid, jf. § 5.3.1.
 
§ 5.2.3.2 Kartvalgmetode i Sluttspill (veto):
  • Laget med hĂžyest seed bestemmer om de vil vĂŠre Team A eller Team B for Ă„ banne/vrake kart fĂžrst. Vi fĂžlger ikke Valve sitt offisielle regelverk pĂ„ veto.
  • Team A - Ban
  • Team B - Ban
  • Team A - Pick
  • Team B - Pick
  • Team A - Ban
  • Team B - Ban
  • Decider
Sidevalg ved best-av-3 pÄ motstanders kartvalg. Sidevalg ved kniverunde ved Decider.
Runder: Best av 30 (MR15) med standard overtid, jf. § 5.3.1.
 
 
§ 5.3.1 Overtid Overtid spilles med maks runder 3 (MR3). Instillinger for overtid er som fÞlger:
  • mp_maxrounds 6
  • mp_startmoney 10000
Lagene fortsetter Ă„ spille til et lag har vunnet.
 
§ 5.4.1 Pause under kampen Det legges til rette for pauser i lÞpet av og mellom kamper.
Det er kun tillatt med taktiske og tekniske pauser;
  • Skriv “!pause” for Ă„ initiere taktisk pause. Maks opptil 10 minutter per kamp.
  • Tekniske pauser: Hvert lag kan benytte seg av tekniske pauser. Ved bruk skal grunnen oppgis i chat. Pausen kan ikke benyttes i mer enn 10 minutter totalt, med mindre begge lag har avtalt noe annet. Skriv “!tech” for teknisk pause. For Ă„ starte kampen igjen mĂ„ Ă©n (1) spiller fra hvert lag skrive “!unpause”.
Ved misbruk av pauser kan enkeltspillere eller laget bli rapportert. Dette kan resultere i idĂžmt tap i aktuell kamp, trekk i poeng, diskvalifisering fra konkurranser, eller i ytterste fall utestengelse fra plattformen.
 
§ 5.5.1 Pause mellom kart For Ä unngÄ lange pauser mellom kartene og muligheten til Ä holde rundene sÄ forutsigbar som mulig setter vi krav om at det maks er 10 minutter mellom kartene. Det betyr at 10 minutter etter et lag har vunnet fÞrste kart, skal ha trykket !ready. Dette er ekstra viktig nÄr det kommer til kamper som streames.
Trenger dere mer enn 10 minutter? Avtal mellom hverandre, si fra tidlig i warmup pÄ kart 2, og send melding til den som kommenterer kampen deres pÄ discord og gi en heads up.
 

§ 6. Juksing, Cheats og Scripts

§ 6.1.1 Ved mistanke om juks Ved mistanke om juks kan enkeltspillere og lag bli rapportert. Master Blaster har tilgang til opptak av kamper og kan analysere disse ved behov. Det samme gjelder ved opptak som spillerne selv har i besittelse. Deltagere som spiller pÄ Master Blaster sin plattform kan bli bedt om Ä ta opptak av kampene sine. Dette vil fremkomme tydelig ved behov. ArrangÞr og admins avgjÞr veien videre etter rapporteringer og analyse. Eventuelt vil det vÊre dommere oppnevnt til konkurransen og de vil i Ä sÄ fall ha avgjÞrende makt.
 
§ 6.2.1 Konsekvensen av juks Hvis mistanken om juks stemmer kan enkeltspillere og lag bli diskvalifisert fra konkurranser, trukket i poeng og i ytterste fall utestengt fra plattformen.
 
§ 6.3.1 Former for juks § 6.3.2 Cheats Alle former for cheats er forbudt. Er du usikker pÄ om noe regnes som cheat, ta kontakt med arrangÞr eller admintrator. Eksempler pÄ cheats:
  • Aimbot
  • Wallhack
  • Spinbot
  • Hardware hacks
  • Alle former for programvare som gir en urettferdig fordel i spillet
 
§ 6.3.3 Scripts FÞlgende scripts er tillatt:
  • Buy
  • Jumpthrow
  • Demo
FĂžlgende scripts er forbudt:
  • Stop shoot scripts
  • Center view scripts
  • Turn scripts
  • No recoil scripts
  • Burst fire scripts
  • Rate changers
  • FPS scripts
  • Anti-flash scripts
  • Bunny-hop scripts
  • Stop sound scripts
§ 6.3.4 Overlays Bruk av overlays som erstatning for crosshair er forbudt. Alle in-game overlays, bÄde de som er integrert i spillet, og Þvrige overlays er forbudt.
  • cl_showpos 1 (skal ikke brukes som erstatning for crosshair)
  • cl_showfps 1 (skal ikke brukes som erstatning for crosshair)
  • netgraph 0/1 (skal ikke brukes som erstatning for crosshair)
§ 6.3.5 Annen form for juks Andre faktorer som anses som juks:
  • Boosting igjennom vegger, tak, bakke og andre Ă„penbare utnyttelser av kart som ikke er tiltenkt.
  • Desarmere bomben gjennom tak, vegger, objekter og lignende. Plante bomben pĂ„ steder der den ikke kan desarmeres.
  • “Pixel walks”.
  • Bruke “kill”-kommandoen i konsoll for Ă„ forkorte en runde.
  • Modifiserte filer som gir en urettferdig fordel i spillet.
Â