Overgangen til Counter-Strike 2
📰

Overgangen til Counter-Strike 2

Skrevet av Kristian Fjeld 03.11.2023

Spilleropplevelsen i utvikling

Et nytt kapittel i Counter-Strike-universet har nå landet etter at spillerbasen har fått utforsket det som utforskes kan i noen måneder. Spillet har vært et frisk pust etter at Global Offensive hadde regjert i over ti år, men tilbakemeldingene fra spillerne har variert fra å mene at Valve har landet med telemarksnedslag til mageplask.
 
Vi har spurt noen av spillerne i Bedriftsligaen om hvordan de synes overgangen til nytt spill har vært. De fleste av spillerne er jevnt over fornøyd. De over gjennomsnittlig interesserte har etterlyst muligheten for å kunne se reprisen (demo) fra sin egen kamp og savner også 128 tick-servere som man fikk på tredjepartnettsteder som FaceIt, ESEA og Master Blaster. Noen uker etter release er dette heldigvis ryddet opp i og spillerne i Bedriftsligaen kan enkelt laste ned Demoene sine fra kampsiden.
 
Nytt spill har likevel åpnet opp for en helt ny verden av muligheter. Smokes må lines opp på nytt, kan kastes på nye måter og man kan også sprenge opp smoken med granat for å se hva som er på den andre siden et kort øyeblikk. Bevegelsene føles likt som tidligere, men det krever også at man justerer sprayen. Kartene har også blitt en del lysere enn tidligere som gjør at man ser ting tydeligere nå enn før.
 
Finalefest av Bedriftsligaen CS:GO - 1v1 mot Ruyter
Finalefest av Bedriftsligaen CS:GO - 1v1 mot Ruyter
 
Skulle du være så uheldig å kjøpe feil våpen med uhell, kan du nå selge våpenet. Dermed blir man mindre straffet for noen av feilene som ofte oppstår i kampens hete.
 
Spillet har også bydd på en rekke bugs. Michael Jackson-peaken og Shakira-walken er blant de morsomme, mens kuler som skulle treffet eller ikke gjør det motsatte har vært blant det mest irriterende.
 
Arild Bøifot, utvikler i Bedriftsligaen forteller at de var forberedt på den nye lanseringen, men at det var lite av informasjon å jobbe med i forkant.
 
– Vi hadde veldig lite informasjon i forkant av lansering. Både med tanke på lanseringsdato og de tekniske mulighetene for plugins og lignende. Det var et stort community for plugins og modding i Global Offensive som nå ligger nede med delvis brukket rygg etter lanseringen av Counter-Strike 2, men det begynner å ta seg opp igjen, sier han smilende.
 
Bedriftsligaen CS:GO - Finale mellom DIPS og Intility
Bedriftsligaen CS:GO - Finale mellom DIPS og Intility
 
– Det har vært ganske mange bugs med server og klient som vi har jobbet oss rundt for å få ting til gå så smooth som mulig og det gjenstår et par utfordringer som må løses for at spilleropplevelsen skal være tilsvarende Global Offensive. Men vi håper å få løst det ganske snart.
 
Bøifot er likevel optimistisk med tanke på fremtiden.
 
– På den positive siden var det ganske rett frem å lage vår egen bot for å automatisere oppsett av server, ready-up-system, knife rounds, automatisk henting av stats, BoX, med mer som spillerne var vant til fra før. Vi hadde åpenbart utfordringer to-tre uker etter lansering, men kampene har stort sett blitt gjennomført.
 
– Per nå føler vi at det er ganske stabilt bortsett fra en del utfordringer med at spillet krasjer for spillerne når man går til et nytt kart. Årsaken ligger i backup/restore system til Valve som vi bruker for å tvinge spillerne på riktig lag. Vi jobber nå med en plugin som skal gjøre denne jobben sånn at vi slipper å bruke backup/restore som fører til det. Det vil forhåpentligvis løfte opplevelsen opp til der Global Offensive var, avslutter Bøifot.
 
For flere artikler og nyheter rundt Bedriftsligaen, besøk https://presse.bedriftsligaen.no/